10 tips til bedre sportsfotografering

Ålesund 20110516. Aalesundskeeper Sten Grytebust med et utspill under eliteseriekampen i fotball mellom Aalesund og Strømsgodset på Color Line Stadion i Ålesund mandag kveld. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

Liker du sportsfotografering, men sliter med å få det til? Her er 10 tips som kan være nyttige for å bli en bedre sportsfotograf.

1. Følg med

Et ganske banalt tips, men i sportsfotografering er det ekstremt viktig å følge med hele tiden på det som skjer. En tiendedels sekund uoppmerksomhet og du kan ha gått glipp av det avgjørende øyeblikket eller et fantastisk actionbilde. Henger kameraet over skuldra når noe skjer er det for sent. Ser du øyeblikket skje i søkeren på kameraet så er det ofte for sent da også siden det går noen tiendedeler før fingeren rekker å trykke på utløserknappen.

2. Lær sporten

Det er en fordel å kjenne godt til sporten man skal fotografere for å kunne lese hva som kan komme til å skje. Hodet må hele tiden jobbe for å spå hva som kan skje og så være klar dersom det skjer. Kommer en fotballspiller rundt på kant er innlegg foran mål eller pasning 45-grader ut to vanlige ting som kan skje.

3. Prefokuser

Er ikke kameraet ditt verdens raskeste til å fokusere kan det ofte lønne seg å prefokusere der du tror det blir action. Da er kameraet klart til å fotografere (i fokus) umiddelbart. Tar en spiller frispark og det står ei klynge spillere ved sekstenmeteren bør du ikke bli særlig overrasket hvis ballen havner der. Har du allrede fokusert i sona der så trenger kameraet mindre tid på å finne fokus når du skal ta bildet.

4. Bruk customknappene

Det er en grunn til at (mange) kameraer har programmerbare customknapper. Hovedgrunnen til det er at funksjoner DU (og ikke nødvendigvis alle andre) bruker hyppig kan tilegnes en egen knapp. Kanskje er det 10-15 alternative måter man kan programmere knappen på, da sier det seg selv at produsenten ikke kan ha knapper til alt. Spesielt som sportsfotograf er det viktig å ha øyet på der det skjer hele tiden, må du ta bort øyet for å fikle med å bytte en kamerainnstilling kan du miste øyeblikket. Er det endringer i innstillingene på kameraet du gjør ofte så må du sjekke om dette er en endring som du kan gjøre ved å programmere en customknapp til det dersom det ikke allerede har en egen knapp. Har du ikke peiling på hva du kan bruke en customknapp til så bør du i det minste lese hva knappen kan programmeres til, kanskje går det opp et lys for deg da.

Ålesund 20110516. Aalesunds Fredrik Ulvestad (t.v.) i en duell under eliteseriekampen i fotball mellom Aalesund og Strømsgodset på Color Line Stadion i Ålesund mandag kveld. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

5. Tenk over hvor du skal stå

Hvor du plasserer deg for å fotografere begivenheten må ikke være tilfeldig. Dette må du tenke gjennom både på forhånd og underveis. Et valg som var fornuftig i starten er ikke nødvendigvis det etter utviklingen i begivenheten. Ting som du må ta med i beregningen kan være feks; hvor tror du det skjer viktige hendelser? kan du ta bilde av den hendelsen fra mange vinkler? Hvis ja, hvilken er den beste? Hvorfor er den best? Er lysforholdene best fra en gitt vinkel? Kan du få “samme” bildet fra en annen vinkel men med penere bakgrunn og mer spennende lys? Motlys, lav sol, høy sol, vind, regn, publikum, fans, statistikk, magefølelse og mange andre ting spiller inn.

6. Lær deg kameraet

Kameraet ditt må du kunne godt, betjeningen må sitte i ryggmargen. Skal du få til det så er det bare øving, øving og atter mer øving som må til. Tørrtren hjemme i sofaen for den del. Bruker du flere kameraer så er det en stor fordel om de er identiske og identisk konfigurert. Har du to forskjellige kameraer kan et sekunds tenking for å huske hvilken knapp du skulle trykke på gjøre at du blir for sen.

7. Mengdetrening

Skal du bli en god sportsfotograf må du trene mye på det. Fotografer så mye som du har tid til. Før feks fotballsesongen starter bør du reise på noen treningskamper for å komme inn i det igjen. Man blir raskt “rusten” i faget hvis man ikke utøver det regelmessig. Månedsvis med sesongpause gjør at man trenger noen kamper for å komme i gang igjen.

Ålesund 20110425. Bilder fra eliteseriekampen i fotball mellom Aalesund og Sogndal på Color Line Stadion i Ålesund mandag kveld. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

8. Eksponering og etterarbeid

Dessverre altfor ofte ser jeg dårlig eksponerte bilder og forferdelig etterbehandling. Er ansiktet på idrettsutøveren grønt på bildet ditt så er det neppe fordi han eller hun ikke føler seg helt bra eller har tatt på seg ansiktsmaling. Feil hvitbalanse er nok den sannsynlige synderen. Hvitbalanse er ofte noe som varierer mye i løpet av et arrangement, og da er rawformat noe som er kjekt å ha. Da kan du finjustere hvitbalansen etterpå. Kameraer har alltid noen skivebom på automatisk hvitbalanse og det kan være et h#&% å fikse det i jpegfilen.

Trenger du å lysne litt ansiktet og/eller kroppen på personen du har tatt bilde av bør du ikke gjøre dette i 5% visning i Photoshop med en altfor stor brush. Da får personen en glorie rundt seg som ikke akkurat ser særlig pen ut. Er det et Jesusbilde du prøver å ta eller ønsker at vedkommede skal se ut som en engel så kan det kanskje være passende. Tid og nøyaktighet er to stikkord hvis du har tenkt deg til å prøve på å lysne opp en person i bildet og det skal se bra ut.

Nøkkelen til god eksponering er å ta kontroll over kameraet. Er on/off, auto og utløserknappen de tre tingene du vet om så må du ta noen steg videre. Blenderprioritet med eksponeringskompensasjon eller helmanuell innstilling er to ting som ofte brukes. I sportsfotografering i dårlig lys er det ofte full blenderåpning man må bruke for å få rask nok lukkertid. Siste årene har heldigvis kameraene blitt kraftig forbedret spesielt når det gjelder høy ISO slik at man kan bruke litt større blenderåpning. Er det veldig varierende lysforhold når du fotograferer kan det være vanskelig å bruke helt manuelle innstillinger, da er blenderprioritet kjekt. Da kan du bruke eksponeringskompensasjonen til å lage bildet lysere eller mørkere enn det kameraet mener det skal være. Sjelden er kameraets mening helt korrekt, da må du overstyre selv med eksponeringskompensasjon.

Er lyset mer stabilt (eller veldig vanskelig for kameraet) så er det mest kurant å bruke manuell. Feks i flomlys eller innendørs så er lyset veldig stabilt. Sjekk lysforholdene før kampen/arrangementet starter slik at du har litt kontroll på det. Kanskje er flomlyset jevnt over hele banen, men et par stopp mørkere langs sidene.

Ålesund 20120427. Bilder fra eliteseriekampen mellom AaFK og Rosenborg på Color Line Stadion i Ålesund. Kampen endte 2-2. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)

9. Les deg opp

Er det en spiller som alltid feirer med 10 saltoer etterfulgt av å springe bort til tribunen for å kysse kona så bør det ikke komme som en overaskelse på deg som fotograf at det skjer. Er det en spiss som ikke har scoret mål på 5 år er det heller ikke så usannsynlig at han vil få mye oppmerksomhet dersom han plutselig scorer igjen. Var en trener og en spiller i håndgemengd forrige gang de møttes så kan det bli noen spennende fotografiske motiv neste gang de møtes igjen. Vet du slik bakgrunnsinformasjon på forhånd så er du mer forberedt når det skjer.

10. Fyll bildet

Skjer det en heftig duell 30 meter unna deg er sjelden vidvinkelen det som gir deg det beste bildet. Sannsynligvis er da 90% av bildet ditt helt uinteressant og de 10% som er interessant er umulig å se skikkelig. En ting som er fantastisk med actionbilder er detaljene de kan fange opp, detaljer som ofte er umulig å se både på video og med det blotte øye. For å få med slike detaljer må du tørre å være tett nok på med telelinsen din. Det krever trening for å få med det som skjer når det skjer over en så liten flate i bildet, men når det sitter så sitter det. Men det finnes selvsagt unntak. Kanskje kan det være en motspiller i bakgrunnen med et morsomt ansiktsuttrykk eller reaksjon, eller det kan skje spennende reaksjoner blant publikum. Det gjelder å følge med både gjennom kameralinsen og utenom.