Hvordan fremkalle film selv

Patersom fremkallingstank i sving. I tanken er det èn rull med 35mm film. I litermålene har jeg på forhånd blandet ut fremkaller, stopp og fix. Tanken lar jeg stå i vannbad for å holde stabil temperatur. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

Patersom fremkallingstank i sving. I tanken er det èn rull med 35mm film. I litermålene har jeg på forhånd blandet ut fremkaller, stopp og fix. Tanken lar jeg stå i vannbad for å holde stabil temperatur. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

Trodde du at å fremkalle sorthvittfilm selv var en komplisert greie? Vel, det er det ikke. Skal man bli en mester i faget så krever det selvsagt mye trening før man når dit, men for å komme i gang med det grunnleggende er det ikke mye som skal til. Man trenger litt utstyr, litt kjemi, et mørkt rom og mye disiplin. Har man det så er det bare å sette i gang å øve.

Det vanskeligste for å komme i gang er kanskje å finne rett kjemi og utstyr. Der er mange forskjellige måter å fremkalle på og mange forskjellige typer kjemi. Jeg vil anbefale å starte med det enkle og så heller eksperimentere litt mer etterhvert som man har komt inn i alt det grunnleggende. Når man fremkaller film selv ved en manuell fremgangsmåte så er der mange variabler, derfor kan det være greit å holde antallet variabler til et minimum. Start med en type fremkallerkjemi og en type film. En veldig populær og allsidig fremkaller er Rodinal, selv er det nesten den eneste jeg bruker. Den kan brukes med mange forskjellige blandingsforhold, til mange forskjellige typer filmer, er svært drøy i bruk og i tillegg holder den seg veldig lenge på flasken.

�lesund 20111113. Ei kråke flyr forbi et gammelt trehus ved Molja i �lesund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (1996-2001 AccuSoft Co., All rights reserved/Svein Ove Ekornesvåg)

Ålesund 20111113. Ei kråke flyr forbi et gammelt trehus ved Molja i Ålesund. Bildet har jeg fotografert analogt, fremkalt selv og deretter scannet negativen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg

For å fremkalle film selv trenger du fremkallertank, målebeger (på milliliternivå), noen litermål, kjemiflasker, termometer, trakt, klokke, fremkaller, stopp, fix og skyllemiddel. I tillegg kan det også være greit å kjøpe en mørkeromspose. Fremkallingstanker finnes det flere typer og størrelser av. Hvor stor den bør være er litt avhengig av hvor mye du fotograferer og hvor mange filmer du fremkaller samtidig. Selv har jeg tre ulike størrelser, 1, 2 eller 4 ruller med 35mm film. Bruker stort sett bare den med plass til 2 stk 35mm filmer i, fremkaller jeg 120 film i den så går det en rull i tanken. Skal jeg fremkalle flere 120-filmer så bruker jeg den største tanken.

Jeg liker ikke å fremkalle mer enn 2 ruller samtidig, det er greit å fordele risikoen litt utover i tilfelle fremkallingen går til helvete. Har ennå ikke opplevd det selv, men den dagen kommer garantert. Husk at forskjellige typer film stort sett krever forskjellige fremkallingstider, derfor må det omtrent alltid være to like typer film skutt på samme iso du kan fremkalle samtidig.

Fotoimport.no som holder til i Trondheim er en butikk/nettbutikk som har det meste du trenger for å komme i gang. Her er en handleliste med det du trenger og direkte link til Fotoimport sin nettbutikk på de produktene de selger.

1. Fremkallertank Denne tanken krever at du er i et helt mørkt rom når du fyller på og tømmer ut kjemi.

2. Målebeger  Kan i tillegg være praktisk med et som er litt større.

3. 4 stk litermål/blandemugger. 1 til hver av de 3 kjemitypene og 1 til å ha korrekt temperert vann i. Viktig at de er store nok til å romme tankvolumet til fremkallertanken. 1 eller 2-liters plastmugger er mest praktisk.

3. Kjemiflasker Fremkallerkjemien blander jeg ut ny hver gang, men fix og stopp bruker jeg opp igjen. 2 flasker er derfor det man trenger for å oppbevare utblanda kjemi til neste økt.

4. Termometer

5.  Trakt Praktisk å ha for å få kjemien nedi flasken igjen uten å søle.

6. Klokke. Stoppeklokke eller vanlig klokke gjør susen.

7. Fremkallingskjemi Her finnes det mange typer med ulike kvaliteter og bruksområder, men jeg liker godt Rodinal som jeg har linket til her.

8. Stoppbad En flaske holder i årevis.

9. Fix

10. Skyllemiddel En flaske holder i årevis.

11. Klyper til å henge filmen i under tørking

12. Mørkeromspose. Ikke et must, men er kjekt å ha.

13. Vernebriller. Et must ved all håndtering av kjemi.

14. Engangshansker.

Da tror jeg det meste skulle være nevnt.

Storformatskamera. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

 

Hvordan komme i gang?

Hvor man skal begynne når det er så mange nye ting å sette seg inn i kan være litt vanskelig å vite, men å lese noen bøker eller se litt på Youtubevideoer om fremkalling skader ikke. Blandingsforholdene på stopp og fix er greit opplyst om på etiketten, men blandingsforholdet på filmfremkalleren kan variere mye. Både 1+25, 1+50 og 1+100 er vanlige blandinger for Rodinal. Selv bruker jeg mye The Massive Dev Chart for å finne utganspunkter for blandingsforhold og fremkallingstid, men finjusteringen er det bare du selv som kan finne ut av ved prøving og feiling. Bruk derfor en del testfilmer i begynnelsen for å bli sikker på fremgangsmåtene før du begynner å fremkalle viktige filmer.

Rommet du skal fremkalle i må være helt lystett og bør ha innlagt vann. I et vanlig hjem er det derfor badet som er mest praktisk. Det må altså være helt bekmørkt, en lyssprekke under døra eller i en ventil kan være nok til å ødelegge filmen. Selv bruker jeg å dekke til døra med et stort, tykt teppe for å stenge lyset ute. Husk at du ofte må være i det mørke rommet noen minutter før du klarer å se små lyslekkasjer, det tar tid før øynene justerer seg til mørket.

En ting som kan være greit å øve seg på med lyset påskrudd er å tre filmen på filmspolen. Ta en ubrukt film, dra ut hele filmen og klipp av enden. Øv på å tre den på spolen helt til du klarer å gjøre det med øynene lukket. Når du skal tre en eksponert film på spolen så må du selvsagt gjøre det i totalt mørke. Det kan også være greit å trene litt på de andre prosedyrene som du må gjøre med lyset avskrudd. Feks det å tømme i og ut kjemien av fremkallingstanken kan være greit å teste med lyset på.

Når man jobber i mørkerom er det viktig å være disiplinert. Små detaljer som å ha ting på en fast plass hver gang letter jobben slik du slipper å fomle rundt i mørket på lete etter ting. Etterhvert merker man nesten ikke at lyset er av. Har du ikke memorert i hodet hvor tingene ligger og står kan det være fort gjort å både snuble eller miste ting. Vær veldig nøye med sikkerheten. Husk å bruke vernebriller og hansker ved håndtering av kjemien. Pass også på sikkerheten rundt det elektriske. Velter du en 2-litersmugge med kjemi/vann i mørket vil du IKKE ha elektriske kabler og apparater i nærheten, det kan få fatale følger.

Du må regne med en del testing i begynnelsen for at ting skal begynne å fungere, så gi ikke opp selv om både den 5. og 10. filmen du fremkaller blir dårlig. Ta notater på alt du gjør. Det vil si notater på alt fra da du tar bildet til det ferdige resultater. En negativ har ikke noe EXIF-informasjon du kan sjekke i ettertid, så skriv ned hvordan du eksponerte bildet i forhold til lysmåleren og situasjonen. Skriv ned hvilken fremkaller du fremkalte filmen i, hvilket blandingsforhold du brukte, hvilken temperatur du hadde på vannet, hvor ofte du agiterte, hvor lenge du fremkalte, hvordan resultatet ble, hvilke forbedringspunkter du bør se på osv osv.

Etter hvert som man begynner å få det til er det utrolig morsomt å fotografere analogt. Man får en følelse av å drive med ekte håndverk når man skaper noe fysisk som bilde på en negativ. Utrolig spennende og utrolig utfordrende.

Leave a Reply