Fotografering i regn

Molde - Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)
Molde – Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)

Noen kameraer er laget for å tåle store mengder vann, noen tar kvelden bare av et par dråper. Fotografering i regn og ruskevær er helt fantastisk, men mange er redd for å gjøre det. Noen fordi de er redde for at kameraet skal bli ødelagt, andre fordi de er pysete. Regn bør man alltid regne med som fotograf i Norge, derfor er det greit å være litt forberedt.

Regntrekk finnes det utallige varianter av i alle prisklasser. Hva som funker for deg er vanskelig å si, men hva jeg bruker kan jeg dele noen erfaringer om.

Tre typer regntrekk på mine kameraer før fotografering en svært våt dag. Think Tank regntrekk til venstre, hvit bærepose i midten og ekstra stor stekepose til høyre. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)
Tre typer regntrekk på mine kameraer før fotografering en svært våt dag. Think Tank regntrekk til venstre, hvit bærepose i midten og ekstra stor stekepose til høyre. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvåg)

Bildet ovenfor viser tre av mine kameraer rigget for fotografering i skikkelig vått og deilig kosevær. Til venstre i bildet ser du regntrekk fra Think Tank til rundt 1500 kr, i midten en bærepose type hvit til ca 1 kr og til høyre en ekstra stor stekepose til rundt 5 kr. Alle tre holder kamera og objektiv tørre og fine, bæreposen og stekeposen er vel kanskje det som holder kameraet aller tørrest over tid.  Hva som er mest sexy er en helt annen diskusjon, men det viktigste er uansett å holde kameraet tørt.

Molde - Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)
Molde – Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)

Uansett hvilken type regntrekk jeg benytter er det en stor fordel med solblender. Solblenderen fungerer perfekt for å holde regn unna linseglasset, men den er også perfekt for å feste regntrekket på. Think Tank sin løsning er elegant med borrelåsreim fremme for å feste rundt solblenderen, i tillegg følger det med egen øyemusling (som forøvrig ikke passer etter jeg byttet kamera, så den må jeg prøve å få byttet ut) som gjør at regntrekket sitter elegant rundt baksiden av kameraet også.

Molde - Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)
Molde – Tromsø, eliteserien 2013. Foto: Svein Ove Ekornesvåg (Svein Ove Ekornesvaag/Svein Ove Ekornesvåg)

Når jeg bruker bærepose eller stekepose klipper jeg et hull i hjørnet på størrelse med solblenderen. Posen fester jeg i solblenderen med duct tape, elektrikertape eller gummistrikk. De to første alternativene holder selvsagt best, men er det bare ei lita regnbyge så er gummistrikk fint. Hvordan jeg håndterer posen på baksiden av kameraet varierer litt etter hvor mye det regner og hvordan jeg skal bruke kameraet. Står det på stativ eller man bærer det i hånda er man ikke avhengig av nakkestroppen, og da kan det være praktisk å ta av øyemuslingen på kameraet, klippe et lite hull i posen og sette på øyemuslingen på utsiden av posen slik at posen sitter fast mellom kameraet og øyemuslingen. Hvis jeg er avhengig av å bruke nakkereima ruller jeg ofte opp posen litt og taper den fast/holder den fast rett over øyemuslingen.

Bærepose/stekepose og et gummistrikk eller litt tape prøver jeg alltid å ha med i fotobaggen i tilfelle det blir regn. Det veier ingenting, tar minimalt med plass og gjør at man kan fotografere i alt slags vær.

Noent tips helt til slutt:

Brett posen sammen til en bitteliten firkant og fest gummistrikket rundt, da tar den minimalt med plass i jakkelomma eller baggen.

Noen kluter til å tørke vann av linseglasset er heller ikke dumt å ha med.

Papir (som ikke loer) for å tørke av kameraet hvis det blir vått er også kjekt å ha tilgjengelig.

En tørr fotograf er en konsentrert fotograf, husk regnklær!