Tradisjonelt sett liker nok hverken fotografer eller andre kreative sjeler å bli satt i bås, men nettopp det ble de gjort på 2023 utgaven av Oslo Negativ, den første avholdt på den gamle veterinærhøgskolen på Adamstuen i Oslo.
Her kunne du rusle rundt i nettopp båser, så vel som operasjonssaler, stall og alt annet som hører en veterinærhøgskole til. Vi kunne både lukte og se at her er det ikke lenge siden veterinærspirer og dyr var det som hadde tilholdssted på denne flotte tomten på Adamstuen. Sporene etter begge deler er fortsatt tydelige. Det var nesten som om dyrene flyttet ut forrige uke, og denne uken var det fotofestival.
Hva som er planene videre for lokasjon av Oslo Negativ vites ikke, men om Oslo kommune tillater det tenker jeg denne tomten kan være et fint sted for festivalen å vokse videre. Det er jo en ung festival, og det var undertegnedes første tur dit, men det var tydelig at fotofestival er noe Oslo trenger og folket setter pris på. Åpningsdagen var særdeles godt besøk og det var festivalfolk i hver krok av de delene av veterinærhøgskolen som var åpen. Rekordbesøk for Oslo Negativ sin del meldes det om. Blir det mer festival på den gamle skolen i fremtiden håper jeg mer av den blir tatt i bruk, særlig klasserom og auditorium. Potensialet og interessen er der definitivt, og med litt innkjøring i de nye lokalene blir dette enda bedre.
Innholdsmessig handlet årets festival mye om krig og konflikt, miljø, AI og portretter i mange ulike sjangere – spedd på med litt eksperimentelt foto. Det kan nok diskuteres til det kjedsommelige hvilken plass AI skal ha eller ikke ha på en fotofestival, men siden dette er noe nytt som for alvor har vært tema i alle deler av samfunnet i år, er det om ikke annet noe som trengs å diskuteres. De AI-genererte illustrasjonene er ikke fotografi, og har i tillegg forferdelig mange juridiske sider som kommer til å bli grundig evaluert i rettsapparatene verden over gjennom veldig mange år fremover. Som fotograf, maler, forfatter, illustratør og alt annet som omfattes av åndsverklover, er mørkesidene mange innen AI. Sannsynligvis er bilder fra samtlige utstillere og deltagere på Oslo Negativ allerede tatt inn i en eller flere AI-generatorer. Det har den enkelte, lille opphavsperson ikke noe å stille opp med mot, eller har midler til å gjøre det, og fotografer er derfor avhengige av at det er de store selskapene som tar opp kampen. Myndighetene må også på banen, de er allerede akterutseilt og tatt på sengen. Uansett om man liker det eller ikke er det ganske sannsynlig at innen fotokunst vil AI nok bli brukt mye av mange. Skarpe motsetninger vil det være, og mange vil ta fullstendig avstand fra AI, mens andre vil omfavne det.
Det var en fryd å rusle rundt i de gamle veterinærskolelokalene og se hva som rører seg både i norsk og internasjonal fotografibransje. Her var det noe for enhver smak. Synes spesielt open call til Preus Museum, og de ulike skolene, hadde mye spennende. I tillegg veldig spennende å se hvordan mange hadde enten laget eller tilpasset utstillingen sin spesifikt til lokalene der. Det gav mange av utstillingene en ekstra dimensjon. Tilpasset kan man virkelig si at for eksempel KB Contemporary hadde gjort med Commuters til Jon Gorospe, det var en fryd for øyet å se hvordan bildene danset rundt på veggen – perfekt justert etter størrelsen på flisene i båsen.
Er det lenge siden du har vært hos portrettfotograf, fant du også noe for deg på festivalen. Oslo Fotokunstskole stilte nemlig opp med 4×5″ analogt kamera, papirpositiver og gratis portrettfoto. Sunnmøring og gratis – det er noe som hører sammen. Det ble med andre ord utprøvd, og resultatet ble utmerket! Herlig å se det analoge bli brukt av den yngre garde også.
Med over 100 fotografer utstilt var det mye å sanse på årets Oslo Negativ, og med bare èn dag der måtte man prioritere hva man ville gå mer i dybden på. Det anbefales derfor å bruke flere dager der. Guidet omvisning fra Preus Museum var virkelig gull verdt, da fikk man mye mer bakgrunnsinformasjon om utstillingene de guidet rundt i. Et bilde alene forteller noe, mens et bilde med en bakgrunnshistorie gir utstillingen en ekstra dimensjon man lett går glipp av hvis man bare rusler rundt og kikker på bilder.
Det er i skrivende stund fortsatt hele to helger igjen av årets festival, og har du ikke tatt turen ennå anbefales det virkelig!